peterwilmaportugal.reismee.nl

dag 2 Porto en Braga

Na een korte nacht toch weer fris op en het ontbijt was goed met lekkere broodjes, Helaas een wat mistige ochtend en ook nat hadden wij geen zin om in het oude gedeelte van Porto te lopen en besloten om naar Barga te rijden, circa 40 minuten en de navigatie heeft ons de juiste weg gewezen.

Braga te midden van dennenbossen en heeft 160.000 inwoners. Al onder de romeinen een balangrijke stad en werd in de 11de eeuw bisschopszetel. Er zijn veel godshuizen die het stadsbeeld bepalen. In de binnenstad leiden alle wegen naar de Praca dra Republica en de Avwnue Central en hebben daar ook de auto geparkeerd met wel hele andere tarieven dan in Rotterdam. Voor het zelfde bedrag kan je in Rotterdam voor 1,5 uur parkeren. Eerst nog wat gespetter maar de bewolking brak en temperatuur goed. Ook het drinken is goedkoop in Portugal. Wel tol op de rijksweg. Verder nog de kathedraal bezocht. Vervolgens naar het vijf kilometer verder gelegen Bom Jesus gereden en halverwege verder met een treintje. Eerst nog in de wolken maar ook daar later enige gaten in de bewolking. Mooi uitzicht en veel trappen.

Vervolgens weer teruggereden naar Porto en via een kliene omweg en het weigeren van de navigatie toch gekomen op de plek waar een parkeergarage was. Porto is langs beide zijde van de SDouro gebouwd met vele bruggen.Nadat wij eerst gratis een slok wijn konden proeven in een cave, zat in de prijs van de gondel ,naar boven naar de brug Ponte de D. Luis I, gebouwd door een leerling van Eifel. Mooi uitzicht over het oude stadsgedeelte, Ribeira. Dit gedeelte ligt aan de Doure met leuke terrasjes. Echt een volksbuurt waar je beter in het donker niet moet komen en veel wasgoed langs de huizen. De eerste souveniers gekocht en kaarten en zullen deze op tijd posten. Het diner was gratis, een acyie van Kras maar het restaurant was wel enigszins verbaasd maar toch redelijk gegeten bij Chez Lapin. Op tijd vertrokken om mijn verhaal af te krijgen en morgen weer een tocht naar Cantanheden naar een ander hotel.